X
تبلیغات
PERSIAN AIR

PERSIAN AIR

صنعت هوایی

متوقف شدن جستجو برای یافتن FDR,CVR پرواز شماره۴۴۷ ایرفرانس

Foto: Air France Airbus A319-111

BEA فرانسه طی گزارشی اعلام کرد جستجو را برای یافتن اطلاعات مربوط به سقوط وصداهای ضبط شده در کابین خلبان هواپیمای ایرباس A330-200راکه 31می(۱۰ خرداد)  در ۳۶۰ مایلی سواحل شمالی برزیل سقوط کرده و تمام ۲۲۸ نفر سرنشین وخدمه آن کشته شدند را متوقف می کندولی ممکن است جستجو دوباره درهمین سال(۲۰۰۹) شروع شود.

طی این گزارش امده است برای جستجو از امکانات پیشرفته ای استفاده شد ولی باعث پیدا شدن قطعات هواپیما نشدو طی چند هفته آینده گروهی برای تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده تشکیل خواهد شد.

منبع:ATW    ترجمه: وبلاگ پرشین ایر

+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/30ساعت 19:3  توسط persian air  | 

عکس هفته

عکس های این هفته عکس هایی از هواپیماهای ایران ایر است.

ردیف اول سمت راست:Boeing 747SP-86 سمت چپ:Boeing 747SP-86

ردیف دوم سمت راست:Airbus A310-304 سمت چپ:Airbus A300B4-605R

ردیف سوم سمت راست:Boeing 727-286A سمت چپ:Fokker F-100

864942863865

 

867003862779

 

867012862499

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/05/29ساعت 22:13  توسط persian air  | 

اولین توپولف-204 برای ایران سال 2010 تولید می شود

"الکساندر روبتسوف" مدیر عامل کمپانی لیزینگی "ایلوشین فینانس کو" روزسه شنبه به خبرنگاران اطلاع داد که اولین فروند "توپولف-204 اس ام" برای تحویل به ایران در آپریل سال 2010 ساخته خواهد شد و تحویل آن نیز یک سال بعد از این تاریخ انجام می شود.

به گزارش "تیک آف" از نووستی - وی گفت: قرارداد دولتی با ایران برای تامین مالی امور امضا شده است. موتور این هواپیماها در اوائل سپتامبر سال جاری آزمایش خواهد شد. اولین فروند از این هواپیماها در ماه آپریل سال 2010 ساخته شده و صدور آنها یک سال بعد از این تاریخ انجام خواهد شد. بحث تحویل پنج فروند هواپیما در میان است که صدور آنها با فاصله زمانی یک ماهه انجام می شود.

به گفته روبتسوف، اگر قرارداد با موفقیت اجرا شود حجم صادرات ممکن است افزایش یابد.

 

منبع:تیک آف

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/05/29ساعت 13:55  توسط persian air  | 

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري:
ورود هواپيماهاي استيجاري و فرسوده شرقي ممنوع شد
 
 معاون وزير راه و ترابري و رئيس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: ورود هرگونه هواپيماي استيجاري و مستعمل روسي و شرقي به ناوگان هوايي كشور ممنوع است.

به گزارش ايرنا، محمدعلي ايلخاني روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، به دستورالعمل جديد تاسيس شركت‌هاي هواپيمايي اشاره كرد و افزود: براساس اين دستورالعمل كه از روز يكشنبه عملياتي شده است، هيچ شخصي اجازه ورود هواپيماهاي استيجاري يا مستعمل روسي به ناوگان هوايي كشور را ندارد.

وي با بيان اين‌كه اين دستورالعمل به دنبال سوانح اخير هوايي صادر و ابلاغ شده است، گفت: تمام شركت‌هاي هواپيمايي موظف هستند هواپيماي ملكي و ترجيحا از نوع غربي را وارد ناوگان هوايي كنند. ايلخاني درباره در اختيار گرفتن هواپيماهاي شرقي در ناوگان هوايي، اظهار كرد: هواپيماهاي از نوع شرقي تنها در صورتي مي‌توانند در بخش هوايي كشور فعاليت كنند كه نو و براساس سفارش ما ساخته شده باشند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري در ادامه تصريح كرد: از امروز هيچ فردي مجاز نيست با مقررات قبلي مجوز تاسيس شركت‌ هواپيمايي دريافت كند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري ادامه داد: در هيچ مقطعي هواپيماي غيراستاندارد وارد ناوگان هوايي كشور نشده است و تمام هواپيماهاي موجود از استانداردهاي لازم برخوردار هستند.

ايلخاني افزود: با توجه به سوانح اخير هوايي، شرايط ورود هواپيما به ناوگان هوايي را سخت‌تر كرديم ضمن اين‌كه عمر هواپيماهاي ورودي را كاهش داديم.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري همچنين در تشريح آخرين نتايج بررسي سانحه توپولف 154 شركت هواپيمايي كاسپين مسير تهران  ايروان كه در حوالي قزوين سقوط كرد، گفت: هيات دوم روسي كه براي اين منظور به ايران سفر كرده بودند، به كشور خود بازگشتند و هم‌ اكنون منتظر اعزام دو گروه از كارشناسان ايراني به روسيه هستيم.

ايلخاني افزود: يك گروه براي بازخواني مجدد نوار مكالمات كابين هواپيما (VCR) و نوار پارامترهاي متغير موتور (FDR) و گروه ديگر نيز براي بررسي قطعات باقيمانده از هواپيما به روسيه اعزام خواهند شد. وي اظهار كرد: آنچه براساس بررسي‌ها به آن دست يافتيم اين است كه هواپيما داراي عيب و نقصي نبوده و چك‌هاي آن درست انجام شده است. ايلخاني اضافه كرد: آنچه مسلم است سقوط هواپيما ناشي از نقص فني نبوده و يك اتفاق خارج از دستورالعمل‌هاي هواپيما رخ داده كه منجر به سقوط توپولف 154 شده است. اين هواپيما 20 روز قبل از حادثه در مركز تعميراتي منيرال روسيه چك 1200 ساعته را انجام داده و از نظر فني هيچ مشكلي نداشته است.

وي گفت: براساس بررسي‌هاي انجام شده موتور شماره يك هواپيماي توپولف 154 منهدم شده، اما اين‌كه چرا موتور منهدم شده، موضوعي است كه در حال بررسي آن هستيم و بايد تصريح كنم انهدام با انفجار فرق مي‌كند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري درخصوص افزايش قيمت بليت هواپيما، گفت: اين سازمان برنامه‌اي براي افزايش بليت هواپيما ندارد، ضمن اين كه معتقد هستيم كه قيمت بليت هواپيما بايد منطقي باشد.

ايلخاني سپس تصريح كرد: درخصوص افزايش قيمت بليت هواپيما، دولت بايد اجازه دهد. وي ادامه داد: منطقي كردن قيمت بليت هواپيما هم بايد براساس عرضه و تقاضا صورت گيرد در غير اين صورت سبب آشفتگي خواهد شد.

                                                                                                                روزنامه جام جم

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/05/29ساعت 13:31  توسط persian air  | 

سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري:
ورود 5 فروند ايرباس جديد در آينده نزديك
 
روزنامه جام جم
 سرپرست سازمان هواپيمايي گفت: 5 فروند ايرباس جديد از سوي سازمان هواپيمايي خريداري شده است كه بزودي وارد ناوگان هوايي كشور خواهد شد.

به گزارش ايلنا، محمدعلي ايلخاني در پاسخ به برخي انتقادات نسبت به خريد هواپيماهاي شرقي با بيان اين مطلب گفت: اين ايرباس‌ها در جهت تامين نياز ناوگان هوايي خريداري شده‌اند و از شركت‌هاي هواپيمايي خواسته‌ايم تا به جاي اجاره، هواپيماهايي بخرند كه با شرايط آب و هوايي ما مطابقت داشته و ميانگين سن پاييني داشته باشند.

وي همچنين درباره دو سانحه اخير نيز اظهار كرد: متاسفانه ما بين سانحه و حادثه تفاوتي قائل نمي‌شويم و اين در حالي است كه حادثه يعني نقص فني هواپيما كه در تمام شركت‌هاي هواپيمايي در كل دنيا اتفاق مي‌افتد و مي‌شود دلايل اصلي آن‌ ‌را براي مردم توضيح داد؛ سانحه آن دسته از اتفاقاتي است كه به طور ناگهاني روي مي‌دهد، همانند اتفاقي كه براي توپولف افتاد.

سرپرست سازمان هواپيمايي خاطرنشان‌كرد: اين مسائل اتفاقاتي است كه در تمام دنيا مي‌افتد و نمي‌دانم به چه دليل اذهان عمومي توسط برخي اخبار متشنج مي‌شود.

ايلخاني با تاكيد بر اين‌ كه نقص فني در هواپيما هميشگي است، گفت: متاسفانه برخي اخبار درباره كم شدن تمايل مردم براي استفاده از ناوگان هوايي صحت ندارد و همچنان با ازدحام تقاضا براي سفرهاي هوايي مواجه هستيم.

وي همچنين درباره خريد هواپيماهاي توپولف 204 از روسيه درباره اصرار بر خريد هواپيماهاي شرقي با وجود تجربه سوانح هوايي گذشته اظهار كرد: قرارداد خريد توپولف‌هاي 204 دو سال قبل منعقد شده است و قرار است در سيستم فني اين هواپيماها تغييراتي ايجاد شود.

وي افزود: بنا بر مذاكره با شركت سازنده و با توجه به وضعيت آب و هوايي ايران مقرر شده است تا سيستم فني و موتور اين هواپيما متناسب با شرايط ايران ساخته شوند كه اگر اين تغييرات اعمال شود، مطمئنا اين هواپيماها از هواپيماهاي غربي چيزي كم نخواهند داشت.

                                                                  

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/05/27ساعت 0:20  توسط persian air  | 

وزير راه و ترابري: برخي هواپيماهاي كشور فاقد سند است.
گروه اقتصاد روزنامه جام جم: وزير راه و ترابري با بيان اين‌كه در حال حاضر برخي هواپيماهاي فعال در ناوگان هوايي كشور فاقد سند هستند، تصريح كرد: لازم است شركت‌هاي هواپيمايي اسناد خريد هواپيما، سند اجاره، اسناد تعمير اساسي، اسناد بازبيني‌ سالانه و اسناد سلامت خلبان و كرو (گروه) پروازي را به سازمان هواپيمايي ارائه كنند.

به گزارش فارس، حميد بهبهاني در مراسم افتتاح دومين سامانه ILS فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره)، با بيان اين‌كه در اين فرودگاه فعاليت‌هاي بسزايي همسو با افزايش ايمني پرواز انجام شده است، تصريح كرد: مساحت زمين فرودگاه امام 13 هزار و 500 هكتار است كه در سال‌هاي‌ 63 و 64، شركت فرودگاه‌هاي كشور مسوول زنگ‌زدايي از اين فرودگاه شد كه مديريت وقت شركت، در اين رابطه حدود16 هزار شيت نقشه را همراه مطالعات بسيار فراوان تهيه كرد و حتي روي پنجره‌ها، نور لامپ اين فرودگاه مطالعات بسياري انجام شد.

وي با بيان اين‌كه فرودگاه امام به تمامي دستگاه‌هاي ايمني پرواز مجهز است، گفت: اين فرودگاه استعداد پيشرفت فراواني دارد و لازم است در جهت زيباسازي محيط فرودگاه، در اطراف آن محوطه‌سازي و چمن‌كاري به طرز مطلوبي انجام شود. ‌بهبهاني با بيان اين‌كه ILS دوم باند فرود فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره)، افتتاح خواهد شد، ادامه داد: جهت وزش باد در اين منطقه اغلب از سمت غرب به سمت شرق است و هواپيماها هنگام فرود از سمت غرب به سمت شرق فرودگاه روي باند فرود مي‌آيند. وزير راه و ترابري تصريح كرد: در صورت تغيير جهت وزش باد، هواپيماها هنگام فرود مجبور خواهند بود از سمت شرق به غرب فرود آيند كه براي افزايش هر چه بيشتر ايمني، ILS دردو طرف اين باند نصب شده است. بهبهاني ادامه داد: وزارت راه و ترابري قصد به كارگيري دستگاه‌هايي را دارد كه در مدت زمان بسيار كوتاهي هواپيما را از نظر سلامت چك مي‌كنند و با بررسي هواي داخل هواپيما، سالم بودن آن را از لحاظ فني تاييد مي‌كنند.

روزنامه جام جم ۲۷/۵/۱۳۸۸

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/05/27ساعت 0:7  توسط persian air  | 

فرودهای دیدنی

تصویر
تصویر 

تصویر 

تصویر
تصویر 

تصویر
تصویر 

تصویر منبع:مجله هوایی

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/05/27ساعت 0:4  توسط persian air  | 

باز هم سانحه؛ این بار هواپیمای ایلوشین

باز هم سانحه؛ این بار هواپیمای ایلوشین
یك فروند هواپیمای ایلوشین مسافربری شركت هواپیمایی آریا در مسیر تهران -‌ مشهد، روز گذشته هنگام فرود در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد از باند خارج و دچار سانحه شد.
به دنبال این حادثه، مدیركل فرودگاه مشهد در گفتگو با مهر گفت: این هواپیما هنگام فرود در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد از باند این فرودگاه خارج و از بخش دماغه هواپیما به شدت دچار سانحه شده است. اسماعیلی از بیان جزئیات بیشتر خودداری كرد.
این دومین سانحه هوایی در ۱۰ روز گذشته در ایران است.
● آمار كشته و مجروحان در ابهام
حسین‌پور، معاون عمرانی استاندار و جانشین ستاد حوادث غیرمترقبه به اخبار ساعت ۲۱ صدا و سیما گفت: این حادثه در سـاعـت ۰۵/۱۸ روز گـذشته هنگامی رخ داد كه هواپیما با ۱۵۲ مسافر از باند خارج و پس از برخورد با دیوار فرودگاه متوقف شد. وی افزود: متاسفانه در این حادثه ۱۶ مسافر جان خود را از دست دادند.
وی گفت: با اعزام یك تیم كارشناسی از سازمان هواپیمایی كـشـور بـه مشهد، علت ا‌ین حادثه مورد بررسی
قرار خواهد گرفت.
گـزارش ایـرنا نیز حاكی است،پس از این حادثه، نیروهای امدادی با حضور در محل، اقدام به تخلیه مجروحان سانحه از هواپیما و اعزام آنان به مراكز درمانیكردند. یك مقام آگاه در گفت و گو با «جام‌جم» اعلا‌م كرد در این حادثه ۶۷ نفر كشته و مجروح شدند كه تعداد ۱۶ نفر از آنها جزو كشته‌شدگان حادثه هستند و بقیه مجروحان نیز به مراكز درمانی منتقل یا به صورت سرپایی مداوا شدند. وی احتمال داد آمار كشته‌شدگان افزایش یابد.
این در حالی است كه معاون سیاسی - اجتماعی استانداری خراسان رضوی به ایرنا گفت: در این حادثه بابررسی‌های اولیه مشخص شده است ۱۷ نفر (تا لحظه تنظیم خبر) جان خود را از دسـت داده‌انـد و بـرخی از مجروحان سر پایی نیز با انتقال به مسجد فرودگاه در لحظات اولیه حادثه درمان شدند.
۱۰ روز قبل نیز در جریان سقوط یك فروند هواپیمای روسی توپولوف در قزوین، ۱۶۸ نفر ازمسافران وخدمه پروازی كشته شدند.

دومین حادثه هوایی در یک هفته این بار در مشهد !

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  شنبه 1388/05/03ساعت 14:11  توسط persian air  | 

شركتهاي هواپيمايي داخلي

آریا
آسمان http://www.iaa.ir
ارم اير http://www.eramairlines.com
هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) http://www.iranair.com
ايران اير تور http://www.iranairtours.ir
تابان http://www.tabanair.ir
ساها
شرکت حمل و نقل هوایی ایران - نفت
فارس اير قشم
ماهان http://www.mahan.aero
کاسپین http://www.caspian-air.com
کيش اير http://www.kishairline.com
   

شركتهاي هواپيمايي خارجي

   
آريانا افغان http://www.flyariana.com
آزال آذربايجان http://www.azal.az
آلیتالیا http://www.alitalia.com
اتریشی http://www.aua.com
الاتحاد http://www.etihadairways.com
امارات http://www.emirates.com
اونور ایر http://www.onurair.com.tr
اکراینی http://www.flyuia.com
ایر عربیا http://www.airarabia.com
ایر فلوت http://www.Aeroflot.com
ایرفرانس http://www.airfrance.com
بحرینی http://www.bahrainair.net
بریتیش میدلند ایر ویز http://www.flybmi.com
پگاسوس http://www.flypgs.com
تاجيک اير http://www.tajikair.tj
ترکیه http://www.turkishairlines.com
جزیره ایر ویز http://www.jazeeraairways.com
راس الخیمه http://www.rakairways.com
سلطنتی هلند http://www.klm.com
سوریه http://www.syriaair.com
عراق ايرويز http://www.iraqiairways.co.uk
قطر ايرويز http://www.qatarairways.com
گلف ایر http://www.gulfair.com
لوفتهانزا http://www.lufthansa.com
هواپیمایی چین http://www.china-airlines.com
کام ایر  
کانویاسا http://www.conviasa.aero
کويت ايرويز http://www.kuwaitairways.com
   
 منبع:سازمان هواپیمایی کشوری

+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 16:48  توسط persian air  | 

ایران ۱۴۰
 

تصویر



هواپیمای مسافربری منطقه ای، هواپیمایی است کوچک برای حمل 35 تا 100 نفر مسافر از یک منطقه به منطقه ای دیگر که براساس بهترین کارایی (اقتصادی، عملکرد) طراحی می شود. این نوع هواپیما به دو گروه جت و توربوپراپ قابل تقسیم است.

هواپیمای مسافربری منطقه ای دارای سه گروه بهره بردار می باشد:

1- خطوط هوایی که بلیط خود را با تخفیف ارائه می کنند یا هر روز از حومه به شهر و بلعکس سفر می کنند و همچنین هواپیماهای بزرگ امکان پرواز در آن مسیر ها را ندارند (Commuter Airlines).

2- مراکز نظامی برای جابجایی پرسنل از یک منطقه به منطقه دیگر (Government Militaries).

3- شرکت های بزرگ باربری برای استفاده در خطوط منطقه ای (Large Legacy Carriers).

در دهه 60 که هواپیماهای جت وارد بازار مسافربری شدند، پیش بینی می شد هواپیماهای پراپ به طور کامل از رده خارج شوند. ولی هواپیماهای بزرگ جت برای مسیرهای کمتر از 400 مایل (740 کیلومتر) اقتصادی نبودند لذا خطوط هوایی در دهه 80 نسل جدید توربوپراپ ها را سفارش دادند (مثل هواپیمای Havilland Canada Dash 8) از طرفی در دهه 90 با پیشرفت موتورهای جت و کاهش مصرف سوخت آنها، هواپیماهای جت منطقه ای نیز وارد عرصه شدند. در حال حاضر بین این دو نوع هواپیما رقابت سختی به وجود آمده به طوری که ازحدود 5400 فروند هواپیمای منطقه ای در جهان بیش از نیمی از آن را هواپیماهای توربو پراپ به خود اختصاص داده اند.

چرا هزینه های هواپیمای توربوپراپ نسبت به جت کمتر است؟

• مصرف سوخت %28-
• وزن سازه %20-
• هزینه تعمیر و نگهداری سازه %26-
• هزینه تعمیر و نگهداری موتور تا %83-
• هزینه خدمه پروازی %14-

ساخت هواپیمای ایران 140

کشور ما بعد از انقلاب اسلامی با تحریم ابر قدرت ها در زمینه صنعت هوایی روبرو شد لذا در درجه اول مجبور شدیم داشته های خود (هواپیماهای مدرن و به روز دنیا) را که توسط آمریکائیها اداره می شد حفظ و به نحو احسن مخصوصاً در زمان جنگ تحمیلی از آنها استفاده کنیم. اکنون که بیش از 30 سال از زمان انقلاب می گذرد بیشتر این هواپیماها فرسوده شده و باید از رده خارج شوند، این مسئله باعث شده ایمنی پرواز در ایران کاهش یابد. در دوران سازندگی به دلایل زیر دولت تصمیم به ساخت هواپیمای مسافربری در ایران گرفت:

• تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی کشور
• انتقال تکنولوژی ساخت هواپیما
• تعلیم نیروهای متخصص در صنعت و دانشگاه
• ایجاد اشتغال برای افراد با تخصص بالا (جلو گیری از فرار مغزها)
• پشتیبانی نیروهای مسلح

انتخاب هواپیمای توربوپراپ با ظرفیت حمل 6 تن بار و با توان جابجایی 60 مسافر و بار همراه برای مسیرهای در حد 700 km و با زمان پرواز 1.5 ساعت در سال 1375 با حضور کارشناسان وزارتخانه های راه و ترابری ، صنایع و دفاع و نمایندگان خطوط هوایی کشور انجام پذیرفت. به دنبال انتخاب نوع هواپیما از کلیه سازندگان این نوع هواپیما دعوت به مشارکت گردید. با توجه به مسائل اقتصادی و روابط بین المللی کشورمان هواپیمای آنتونف 140 از کشور اکراین انتخاب گردید. شرکت طراحی آنتونف بزرگترین طراح هواپیمای در بلوک شرق می باشد که با تجربه صد سال طراحی و تولید هواپیما تا کنون بیش از 10 خانواده هواپیما تولید نموده و افتخار تولید بزرگترین هواپیمای دنیا در انحصار این شرکت می باشد و از هواپیماهای طراحی شده این موسسه در دهها کارخانه تولید هواپیما در سراسر جهان بیش از دهها هزار فروند تولید شده است.

در زمان عقد قرارداد (سال 1375) این هواپیما در مرحله تکمیل طراحی و تولید اولین نمونه های آزمایشی قرار داشت.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در شاهین شهر به عنوان محل تولید این هواپیما انتخاب گردید. میزان مشارکت ایران در ساخت این هواپیما، دریافت مدارک طراحی و تولید و امتیاز به مقدار صد در صد و اجرای عمق عملی ساخت در حدود 70% می باشد. (صرفا به علت رعایت مسائل اقتصادی و صرفه و صلاح کشور ، هسا هر زمان اراده نماید می تواند صد در صد هواپیما را تولید نماید.)

علیرغم انعقاد قرارداد در دسامبر سال 1995 به علت تاخیر در تکمیل مراحل طراحی و تست نمونه های اولیه و اخذ گواهینامه تایپ این هواپیما از طرف اکراین و عدم تامین اعتبارات کافی برای آماده نمودن تاسیسات و خرید تجهیزات مورد نیاز عملا اولین فروند هواپیمای تولیدی هسا در سال 1379 از خط تولید خارج گردید. در سالهای 1379 تا 1383 به علت کاهش شدید قیمت نفت و عدم پرداخت اعتبارات مورد نیاز، پروژه با بی مهری روبرو گردید و هسا نتوانست اقلام وندور هواپیما (موتور، ‌سیستمها و اویونیک) که بیش از 60%‌قیمت هواپیما را تشکیل می دهد، تهیه نماید و در نتیجه تولید مستمر و قابل اعتماد برقرار نگردید و در نتیجه قراردادهای فروش قابل توجهی با مشتریان منعقد نگردید. همچنین به علت اینکه برای اولین بار تولید هواپیما مسافربری در ایران انجام می گرفت، هیچ کدام از ساختارهای قانونی و تجاری آن مانند نحوه بیمه کردن و نرخ بیمه، نحوه تامین اعتبارات بانکی و سود مشارکت، نحوه ثبت هواپیما و گرفتن تضمینهای لازم بانکی و دهها مسائل قانونی دیگر در ایران شکل نگرفته بود و هنوز نیز برطرف نشده است و همچنین قیمت فوق العاده پایین بلیط هواپیما در ایران، خرید هیچ نوع هوپیمای نو را توجیه پذیر نمی داند که این خود بزرگترین دلیل بر وضعیت کنونی ناوگان پیر و فرسوده حمل و نقل هوایی در ایران است.

با روی کار آمدن دولت نهم عنایت بیشتری به این پروژه شد و بخشی از بدهی های پروژه بخشیده شد و اعتباراتی جهت خرید این هواپیما برای خطوط هوایی کشور تخصیص داده شد و پروژه بسیار فعال شد. در حال حاضر چهار فروند از این هواپیما تولید و آماده واگذاری به خطوط هوایی می باشد.

موتور توربوپراپ (Turboprop Engine)

موتور توربوپراپ یک موتور توربین گاز یا همان جت می باشد که نیروی جلوبرندگی هواپیما (thrust) را با چرخش پراپ (propeller) ایجاد می کند در صورتی که در موتور جت توربوفن این نیرو توسط عکس العمل گاز خروجی از موتور تولید می شود. به طور کلی تمام اجزاء اصلی این دو موتور با یکدیگر مشابه است. تنها در موتور توربوپراپ انرژی گاز خروجی توسط یک یا چند مرحله توربین به شافت چرخاننده پراپ منتقل می شود.

دلیل استفاده از توربوپراپ چیست؟

در طراحی هواپیما پارامترهای متنوع وجود دارد که بر اساس ماموریت هواپیما مشخص می شود، البته ماموریت هر هواپیما نیز توسط مشتری آن تعیین می گردد. مسائلی همچون سرعت، قیمت، ارتفاع پروازی و... . اگر پارامتر سرعت را در نظر بگیریم این نوع موتورها در سرعت های زیر 600 کیلومتر بر ساعت راندمان بیشتری نسبت به موتورهای جت توربوفن دارند یعنی با مصرف سوخت کمتر نیروی پیشرانه لازم را ایجاد می کنند. از طرفی قیمت کمتری هم خواهند داشت لذا در هواپیماهای برد کوتاه، طراح موظف است از جدیدترین موتورهای توربوپراپ استفاده کند چراکه بین 10% تا 30% هزینه ها را کاهش می دهد. به طور مثال جدیدترین هواپیمای ایرباس با نام A400M که در سال 2008 به بازار می آید از این نوع موتور استفاده می کند.

هواپیمای ایران 140 نیز از یک موتور توربو پراپ به نام TV3-117VMA-SBM1 با قدرت 2500 اسب بخار استفاده می کند که توسط کامپیوتری به نام RED 2000 کنترل می شود. شایان ذکر است که پراپ این نوع موتورها نسبت به ملخ موتورهای پیستونی قدیمی که در ذهن بیشتر ما می باشد از تکنولوژی خاص و پیچیده ای برخوردار است استفاده از مواد گران قیمت کامپوزیتی، تغییر زاویه پیچش با فرمان گیری از کامپیوتر مرکزی و... باعث شده از نظر قابلیت اطمینان هیچ چیز از موتورهای جت توربوفن بکار رفته در هواپیماهای بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس کم نداشته باشد.

مزایای هواپیمای ایران 140 :

- مسافربری/ باربری، برای شرایط گرم، مرتفع و بد آب و هوایی
- مجهز به سیستمهای APU و FADEC
- مجهز به درب ورودی پله دار
- مصرف سوخت پایین و نیروی پسای کم
- بهره برداری و تعمیر و نگهداری با هزینه اندک
- بی نیازی از تجهیزات زمینی
- دارای تجهیزات کامل IFR

مشخصات کلی هواپیمای ایران 140 :

- حداکثر وزن برخاست 21.5 تن
- حداکثر بار 6 تن
- تعداد مسافر 52 نفر
- خدمه پروازی 2 نفر
- حداکثر سرعت کروز 535 کیلومتر بر ساعت
- ارتفاع کروز 600-7200 متر
- طول باند مورد نیاز 1925 متر 
 
+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 16:4  توسط persian air  | 

بازخوانی جعبه( FDR) سالم هواپیمای توپولوف آغاز شد.
 

  

احمد مجیدی رئیس کارگروه ویژه بررسی سقوط هواپیمای توپولف در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه در جستجوهای قبلی 3 جعبه سیاه هواپیما (FDR)، یک جعبه کاملأ سالم، یک جعبه دیگر با صدمات بسیار زیاد و از جعبه سوم نیز مقداری نوار یافت شده بود، گفت: سرانجام روز گذشته با همت و تلاش کارشناسان هواپیمای کشور جعبه سیاه (FDR) هواپیما آماده بازخوانی جهت یافتن سرنخی برای کشف علت سقوط هواپیمای توپولوف شد.
وی با بیان اینکه بازخوانی جعبه‌ (FDR) سالم هواپیما توپولوف با حضور کارشناسان روسی آغاز شده است، اظهار داشت: جعبه‌های‌ (FDR) وظیفه ثبت 120 حرکت پایانی هواپیما را به عهده دارند و با بازخوانی این جعبه‌ها می‌توان به علت وقوع سانحه سقوط پی برد.
مجیدی خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمای کشور و کارشناسان روسی درحال بازخوانی جعبه‌ (FDR) سالم هواپیمای توپولوف هستند و تا اعلام نظر قطعی آنها نمی‌توان هیچ نظری را اعلام کرد.

+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 10:34  توسط persian air  | 

ورود ایرباس

 در روزهای اخیر ۵فروند هواپیمای ایرباس۳۰۰از طریق اکراین وارد کشورشد.این هواپیما ها متعلق به شرکت لوفتانزا بوده ودرحال حاضردرمالکیت شرکت هواپیمایی

 ماهان می باشد.

تصویرتصویر

+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 10:25  توسط persian air  | 

بوئینگ ۷۵۷

بوئینگ 757 هواپیمایست، دوموتوره، میان برد و مســـافربری که توسط کارخانه بوئینگ تولید شده است. 757 برای اولین بار در British airways و Eastern airlines به عــنوان جایگزینی، برای بوئینگ 727 به خدمت گرفته شد. این هواپیما از سال 1983 شروع به کار کرد. تولید 757 در 28 اکتبر 2005 بعد از ساختن 1050 فروند متوقف شــــد. در 28 نوامبر 2005 آخرین 757 تولید شده به Shanghai airlines تحویل داده شــــــد. بر طبق آماری در جولای 2008 ،1019 فروند مشغول در حال سرویس بوده اند.

بوئینگ 757 ( که در طی مراحل تکمیل 7N7 نامیده می شد )به عنوان جایــــــــگزینی مناسب برای 727،و مکمل 767 در پرواز های کوتاه طراحی شده بود.در ابتــدا طراحی 757 به صورت دم T شکل در نظر گرفته شده بود، اما به علت عدم جذب از طـــــــــرف هواپیمایی ها، 757 به شکل مرسوم یعنی دو موتور در زیر بال ساخته شد. اولیــــــــن بوئینگ 757 به Eastern airlines در 22 دسامبر 1982 تحویل داده شد.

757 اولین محصل بوئینگ بود که از پیشرانه غیر امریکایی استـــــــــــــــفاده می کرد،(Rolls Royce RB 211. اندکی بعد پیشرانه PW2000 نـــــــــیز بر روی 757 به کار گرفته شد.

از 757 برای پرواز های نسبتآ طولانی مانند اروپا به آمریکا شمالی اســتفاده می شود (مانند 727). همچنین این هواپیما برای کار در شرایط جوّی گرم و مــرطوب نیز مناسب است.

در طول طراحی و ساخت 757 به نظر می آمد که این هواپیـــــــــــــما مدل خوبی برای جایگزین کردن 727 نباشد. در حقیقت 757 با %20 ظرفیت بیشـــتر و %50 برد بلند تر نمی توانست جای خای 727 را پر کند. شاید به همین دلیل بوئـــــــــینگ مدتی بعد از ساختن سری 200- (مدل پایه 757)شروع به ساخــــــــــتن سری 100- نمود. بنابراین هواپیمایی ها ابتدا 727 های خود را با بوئینگ 400-737 جایگــزین کردند.( البته تا قبل از ورود a320 که برد بیشتری هم داشت.)

بیشترین تعداد 757 ها هم اکنون در ایلات متحده مشغول کار هستند.  (حدود 64%). Delta airlines و  American airlines بزرگترین کاربران 757 اند. در اواخــر جولای 2007 تعداد 757 های  American airlines به 141 فروند رسید.

همچنین در امریکا، عربستان، آرژانتین، مکزیک و نیوزلند از 757 به عنوان هواپیــــــمای نظامی و دولتی استفاده می شود.

مدل ها

مدل اصلی این هواپیما 200-757 است که در سال 1983 شروع به کار کــــــرد. آخرین مدل این هواپیما نیز 300-757 است، که در 1996 به پرواز در آمد.

757-200

سری 200 پایه مدل های 757 و پر فروش ترین مدل آن است. این مـــدل توانایی حمل 228 مسافر را در یک کلاس را داراست، اما می تواند حداکثر 234 نفر را نیز حمل کـند. 200-757 دارای دو شکل در بود. در مدل اول هواپیما در هر طرف 3 درب اســــتاندارد و یک درب اضطراری کوچک اضافه روی بال وجود داشت. هر 8 در مجهز به سرسره نجات بودند. در مدل دوم هر طرف 3 درب استاندارد و دو در در دو طرف بال ها قرار داشت.

757-200PF / 757-200SF

این مدل برای اولین بار در 1985 ساخته شد و از 1987 به خدمت UPS در آمد. حداکثر سرعت بلند شدن 757PF ،250000 پوند(113400 کیلوگرم) است.

757PF در و پنجره برای مسافر ندارد. اما دو در بار بزرگ در قســــــــمت جلو و عقب آن تعبیه شده است. تنها یک درب در پشت کابین قسمت چپ هواپــــــــیما برای خدمه و خلبان ایجاد شده.

تعدادی از بوئینگ 200-757 ها به مدل باری تغییر کاربری شده اند که به آن ها 757SF می گویند. در این مدل تمام پنجره ها، در های اضطراری و در های مســافر ( غیر از دو در در دو طرف کابین) حذف شده اند و دو در بزرگ باری در آن ها به وجــود آمده است. از این مدل بیشتر برای حمل DHL استفاده می شود.

757-200M

این مدل اولین بار برای Royal Nepal airlines ساخته شد. -200M مــــدلی دو منظوره است که به درخواست نپال به صورت مسافربری با قابلیت تبدیل به مـدل باری ساخته شده. این هواپیما به منظور کاربری در فودگاه های مرتفع و با تراکم کم مسافر انحصارا برای Royal Nepal airlines ساخته شد که هم اکنون با شناسه 9N ACB مشغول کار است.

757-200ER

این مدل که هیچ وقت تولید نشد، دارای باک اضافه برای افزایش برد بود.

757-300

این مدل که اندکی کشیده تر بود، در اوت 1998 پرواز کرد. ســــــری 300 توانایی حمل 289 مسافر را داشت. ظرفیت باک این مدل نسبت به ســــری 200 افزایش پیدا نکرده بود بنابراین حدود 2000 کیلومتر از برد آن کاسته شد. از این مدل 55 فرونــــد سفارش داده شد که همه آن ها تحویل گرفته شدند. هر 300-757 دارای 8 در بود، 4 عــــدد در مجاورت بال ها، 2 عدد در عقب آن 2 عدد در جلو هواپیما قرار داشتند.

استفاده های نظامی و دولتی

همچنین از 757 استفاده های دولتی و نظامی نیز انجام شد. نیـــــــــرو هوایی ایالات متحده 4 فروند از این هواپیما را برای مسافران VIP در اخـــــــــــــتیار دارند، که به رنگ مخصوص آب و سفید هواپیما های VIP نیرو هوایی امریکا در آمده اند.

هواپیمایی سلطنتی نیوزلند نیز 2 فروند 757 برای حمل مسافران VIP در اختیار دارد. برای رئیس جمهور آرژانتین نیز یک 757 در نظر گرفته شده است. یک 757 دیگر نیز در اختیار خانواده سلطنتی عربستان است که به عنوان بیمارستان پرنده پرواز می کند.

تولید

757-200: 914 فروند

757-200 پی اف : 80 فروند

757-200ام: 1 فروند

757-300: 55 فروند

مشخصات

 

757-200

757-200F

757-300

خدمه کاکپیت

2 نفر

2 نفر

2 نفر

مسافر

200(دو کلاس)

234(تک کلاس)

مدل باری

243(دو کلاس)

289(تک کلاس)

طول

32/47 متر

32/47 متر

47/54 متر

عرض

05/35 متر

05/35 متر

05/35 متر

ارتفاع

59/13 متر

59/13 متر

59/13 متر

حداکثر وزن بلند

شدن

115680 کیلوگرم

115680 کیلوگرم

123600 کیلوگرم

حداکثر سرعت

840

کیلومتر/ساعت

840

کیلومتر/ساعت

840

کیلومتر/ساعت

برد

7222 کیلومتر

5834 کیلومتر

6421 کیلومتر

مخزن سوخت

43490 لیتر

42680 لیتر

43400 لیتر

حداکثر ارتفاع

قابل پرواز

12800متر

48000 پا

12800متر

48000 پا

12800متر

48000 پا

 

+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 0:33  توسط persian air  | 

 بوئینگ 747

 

بوئینگ 747

در سال 1964 «نیروی هوایی ایالات متحده» مناقصه ای را برای ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی غول پیکر مطرح کرد. هرچند شرکت لاکهید (C-5) به دلیل قیمت ارزان برنده ی مناقصه شد، شرکت بوئینگ هم طرح 747 پیشنهادی خود را تدریجاً ادامه داد. سرپرستان بوئینگ معتقد شده بودند که با 15% نرخ رشد سالانه ی مسافر، خطوط هوایی در نیمه ی دهه ی 1970 به هواپیمایی نیاز دارند که بتواند تا 375 نفر مسافر را در یک مسافت طولانی منتقل کند. به اعتقاد آنان، هواپیمای مناسب برای این بازار باید حداقل 40 سال پیشتر از زمان خودش آماده شود.

برای 747 ابتدائاً موتوری از جنرال الکتریک مورد نظر بود، ولی نهایتاً موتور GT9D ساخت پرات اند ویتنی مناسبتر تشخیص داده شد. پرات اند ویتنی برای این موتور توربوفن، که حاصل شش سال تلاش مداوم بود، کارخانه ی جدیدی برپا کرد، چون بسیاری از ابزارها و روش ها باید به روز می شد. برای آزمایش موتور عظیم GT9D با دهانه ی ورودی 2.5 متری، آن را بر روی یک فروند B-52 متعلق به نیروی هوایی نصب کردند. هرچند نتایج آزمایشات رضایت بخش بود، اصلاحاتی هم بر روی موتور انجام شد.

بوئینگ 747

چون یکی از اهداف اولیه ی ساخت 747 حمل محموله های بزرگ (مثل کانتینر های عظیم دریایی) بود، بدنه ی هواپیما چنان طراحی شد که دو کانتینر با سطح مقطع 8x8 فوت بتواند در کنار هم درون آن قرار گیرد. به این ترتیب، در طرح نهایی بیش از آنکه آسایش مسافر مورد نظر باشد، امکانات حمل بار، نقش تعیین کننده ای داشت. البته طرح مذکور می توانست صرفاً برای حمل مسافر، و یا حتی ترکیبی از مسافر و بار، تدارک شود. طرح نهایی بدنه ی 747 شامل 3 عرشه بود: عرشه ی فوقانی (شامل کابین خلبان)، عرشه ی میانی (برای مسافران)، و عرشه ی تحتانی (برای حمل بار). در مدل های صرفاً باربری، امکان بارگیری از درب لولایی دماغه هم پیش بینی شد. در مدل های مسافر بری، سالن استراحت مرفهی در پشت کابین خلبان (عرشه ی فوقانی) طراحی شد که از پلکان مدوری به عرشه ی اصلی راه می یافت. در مدل های مسافربری، در هر ردیف ده صندلی جای می گرفت که کابین درجه یک، پیشاپیش آن قرار داشت.

در آوریل 1966 با انعقاد یک قرارداد نیم میلیارد دلاری بین پان امریکن و بوئینگ برای تحویل 25 فروند، بسیاری از مشکلات مادی طرح رفع شد، و زمین های جدیدی برای احداث کارگاه های مورد نیاز خریداری شد، چنین هواپیماهای عظیمی (با حجم قابل توجه 285 میلیون فوت مکعب) به کارگاه های عظیمی برای اجرای عملیات تولید نیاز داشت.

پس از پایان مرحله طراحی، برای اطمینان از محاسبات انجام شده، حدود 14000 ساعت آزمایشات مختلف در تونل باد انجام شد، و ده میلیون نفر – ساعت برای این آزمایشات صرف شد. پس از آغاز اولین عملیات ساخت در ژانویه ی 1967 ، امور مونتاژ در سپتامبر شروع شد. به دلیل حجم زیاد کار، بوئینگ از پیمانکاران دیگری هم برای اجرای عملیات تولید استفاده کرد، و همزمان با فعالیت های مونتاژ، ساخت یک ماک آپ را هم آغاز کرد. این ماک آپ، که فاقد موتور و صندلی و یک بال بود، فقط طرح نهایی را مجسم، و ابزارهای مورد نیاز برای تولید را مشخض می کرد.

سرانجام، در نهم فوریه ی 1969 اولین پیش نمونه 747 در معیت یک فروند F-86 به پرواز درآمد و اولین پرواز آزمایش را با موفقیت انجام داد. پس از سپری شدن آزمایش های پروازی همه ی پنج فروند پیش نمونه ی 747 ، «اداره ی هوانوردی فدرال» گواهینامه ی صلاحیت پروازی 747 را در 30 دسامبر همان سال صادر کرد. با این حال، هنوز هم مشکلاتی وجود داشت. مهمترین مشکل، تغییر شکل موتورها از شکل دایره ای به بیضوی (پس از قرار گرفتن تحت بار) بود. هرچند پرات اند ویتنی پوسته ی جدیدی را برای موتور ها طرح کرد، و برای همین کار مدتی وقت صرف شد، بوئینگ باز هم توانست که سفارش های پان امریکن را مطابق برنامه تحویل دهد. مدیر جدید پان امریکن، که خلبان متبحری هم بود، پروازی آزمایشی با یک فروند 747 انجام داد و مانورهای شدید شیرجه رفتن و وامانده شدن را آزمود. هرچند تمام بدنه ی هواپیما می لرزید و نوک بال ها به اندازه ی 12 فوت به بالا و پایین خم می شد، هیچ حادثه ای رخ نداد، و 747 را ایمن ترین هواپیمای تاریخ صنعت هواپیمایی معرفی کردند. حتی در حین آزمایش های استاتیکی 747 ، نوک بال ها تا قبل از شکسته شدن، به اندازه ی 26 فوت به بالا خم شد.

بوئینگ 747

در ژوئن 1969 پیش نمونه ی 747 برای شرکت در نمایشگاه هوایی در پاریس، مسافت 5160 مایل را یکسره پیمود. ابعاد 747 چنان عظیم بود که آن را جمبوجت نامیدند. قابلیت های 747 مشتریان زیادی را جذب کرد و بوئینگ قرارداد های متعددی را برای فروش آن منعقد کرد. خط تولید 747 فعالتی دیرپا را آغاز کرد که وقوع بحران نفتی سال 1973 ، فقط ضعفی موقتی در آن بوجود آورد. فعالیت تولیدی 747 چنان بود که در 1994 یک هزارمین فروند آن از خط تولید خارج شد.

مدل های متعددی از 747 ساخته شد که به جز 747 SP با بدنه ی اندکی کوتاهتر ، همگی ابعاد ظاهری مشابهی دارند. خدمات ویژه ی 747 تاکنون شهرت زیادی برایش داشته است. مثلاً با یک فروند 747 ویژه ، به نام «پست فرماندهی پرنده» (E-4) رئیس جمهور می تواند در شرایط بحرانی حمله به ایالات متحده، کلیه ی پایگاه های نظامی آمریکا را در حین پرواز، رهبری کند. همچنین ، استفاده ی ناسا از 747 برای حمل فظاپیماهای شاتل، محبوبیت زیادی برای جمبوجت داشته است. اگرچه 747 اساساً هواپیمای ایمنی است ولی سوانحی را هم تجربه کرده که به دلیل ظرفیت زیادش، هر کدام به فاجعه ای بدل شده اند.

بوئینگ 747

هواپیمای بوئینگ 747 بزرگترین هواپیمای مسافربری تا امروز می باشد (اگر چه هواپیمای ایرباسA380  که در حال ساخت است، بزرگتر از 747 خواهد بود.) هواپیمای 747 چهار موتوره با ساختار 2 طبقه ای که دارد، تا 450 نفر مسافر را می تواند جابجا کند. (طبقه بالا که کوچکتر هم هست برای مسافران بیزینس کلاس استفاده می شود.)

مدل 400-747 پروازهای بین قاره ای (13570 کیلومتر) طی می کند به طور مثال توانایی انجام پرواز بین لندن و سیدنی بدون توقف را داراست. (در حالی که هیچ هواپیمایی اینچنین مسیرهای طولانی را در برنامه پروازی خود ندارد.) تا ماه جولای 2003 تعداد 1372 هواپیما در مدلهای مختلف 747 ساخته و یا سفارش داده شده است.

گوناگونی:

747-100

اولین نمونه این هواپیما، 100-747 می باشد که در تاریخ 2 سپتامبر 1969 از کارخانه بوئینگ در واشینگتن خارج شد. این کارخانه بزرگترین کارخانه ای است که تا به حال ساخته شده است. هواپیمای 100-747 از سال 1970 کار خود را در خطوط هوایی آغاز کرد. بعدها این هواپیما با هواپیمای مدل 100-747  دش بی (B) جایگزین شد که کاملاً شبیه مدل قبلی بود فقط طراحی دماغه و شکل زیر این مدل متفاوت بود. نوع دیگر از سری 100 مدل SR می باشد که گنجایش 550 مسافر را داراست و در پروازهای داخلی ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد.

هواپیمای 100-747 را میتوان از طبقه بالای آنها که فقط 3 پنجره دارد، شناسایی کرد، هر چند بعضی از شرکتهای هواپیمایی اخیراً مدل "SUD" را خریداری کرده اند که طبقه دوم را در مدل 300-747 نیز داراست.

747-200

ظرفیت این مدل مانند 100-747 می باشد، ولی می تواند 30 درصد بیشتر پرواز کند و از طبقه بالای این مدل که 8 پنجره دارد قابل شناسایی است. این مدل اولین 747  ای بود که برای حمل بار هوایی طراحی شده بود و در 3 مدل باری مختلف تولید شده بود. مدل 747-200  دش اف (F) که فقط برای حمل بار است، مدل 747-200  دش سی (C) که مدل متغیری است که می تواند برای حمل بار یا مسافر مورد استفاده قرار گیرد و مدل 747-200 دش ام (M) که مدل ترکیبی است و توانایی حمل بار و مسافر در یک زمان را داراست.

747-SP

مدل 747-SP  اولین بار در سال 1976 تحویل شد و در این مدل ظرفیت هواپیما قربانی سرعت و مسافت پروازی شده بود، یعنی ظرفیت 220 مسافر را داشت در حالی که مسافت 10200 مایل را با سرعت 610 مایل در ساعت طی می کرد، بعضی خطوط هوایی این مدل را 747 دش SHORT می نامند چرا که ظاهری کوچک دارد. هواپیمای 747-SP دور پروازترین مدل بود تا اینکه ایرباس A340 ساخته شد و به ایرلاین های آمریکایی Pan Am  و Gantas  راه یافت چرا که توانایی پرواز دور برای مسیرهای این ایرلاین ها مناسب بود. (ایرلاین های آمریکا بعدها 747-SP را برای پرواز به توکیو استفاده کردند).

747-300

اولین مدل بوئینگ 747 که طبقه فوقانی با گنجایش بیشتری را ارائه کرد 747-300 است. در ضمن این مدل نسبت به 747-200 دور پرواز تر است. مدلهای 747-300 دش ام (M) و 747-300 دش اس آر (SR) نیز ساخته شدند.

747-400

آخرین مدل 747، مدل 400-747 است که هنوز نیز تولید می شود، در این مدل باله های کوچک ، فضای داخلی جدیدتر و سرگرمی های حین پرواز نسبت به مدل های قبلی، اضافه تر بودند.

مدل 400 در شکل های ترکیبی 400-747 دش ام (M) و باری 400-747 دش اف (F) نیز ساخته شده است. مدل 400-747 دش دی (D) که در پروازهای داخلی ژاپن مورد استفاده است، بالاترین ظرفیت را در بین هواپیماهای ساخته شده تا امروز را داراست (حمل 568 مسافر) مدل ER نمونه دور پرواز 400 است و مدل باری آن ERF می باشد.

اخیرا طرح های جدیدی برای ساخت مدل جدید وجود دارد، مدل XGLR که به معنی مدل دور پرواز بسیار بی صدا می باشد.

مدلهای نظامی و دولتی:

مدل جدید U.S.PRESEDINTIAL از مشهورترین مدلهای 747 است و به نام Airforce One شناخته شده است. در حالی که رئیس جمهور را هیچگاه با هواپیمای نظامی جابجا نمی کنند ، مدل VC-25A می باشد که به جهت استفاده در بخش نظامی و پست های کنترل نظامی تغییر شکل داده شده بود و یک فروند 747 که برای انتقال Space Shuttle  و حمل تانکرهای سوختگیری هوایی مورد استفاده قرار میگیرند. مدل جدید دیگری که به بافت نظامی 747 اظافه شده است Airborne laser است که جزئی از طرح دفاع ملی ضد موشک می باشد.

دولتهای دیگر نیز از 747 برای پروازهای VIP استفاده کرده اند که بحرین، ایران، ژاپن ، عمان، قطر، عربستان سعودی، تایوان و امارات متحده عربی را می توان نام برد. 

موتور ها

در مدل 100-747 چهار موتور توربو Pratt and Whitney JT9D-7A یا چهار موتور توربو فن Rolls-Royce RB 211-254B2  یا چهار موتور توربو فن General Electric CF6-45A2.

 

در مدل 300/200-747 چهار موتور توربوفن Pratt & Whitney JT9D-7R4G2 یا چهار موتور توربوفن RB211-524D4  یا چهار موتور توربوفن  General Electric CF6-50E2

 

در مدل 400-747 چهار موتور توربوفن Pratt & Whitney PW4062 یا چهار موتور توربو فن RB211-524H  یا چهار موتور توربوفن  General Electric CF6-80C2B5F

جزئیات:

 مدل 400-747 ، 6 میلیون قطعه دارد که در 33 کشور مختلف ساخته می شوند.

فقط یک موتور مدل 747 نیرویی بیشتر از 4 موتور مدل 707 تولید می کند.

در مدل 747 بیش از 700 پوند اورانیوم درون ساختار موتور وجود دارد، هدف از بکاربردن این اورانیوم سنگین کردن بال برای جلوگیری از تکان و لرزش بال است.

سوانح:

در تعدادی از حوادث هوایی این هواپیما دچار سانحه شده است. تعداد بسیار کمی از این حوادث به خاطر اشکالات طراحی یا ساختاری هواپیما بوده است، بیشتر آنها به خاطر اشتباه خلبان و یا حملات تروریستی یا هواپیما ربایی بوده است.

بوئینگ 747

-         پرواز لوفت هانزا در نایروبی در سال 1974

-         حادثه فرودگاه Tenerife در سال 1977

-         پرواز Air India در دریای عرب در سال 1978

-         پرواز هواپیمایی کره در دریای Okhostk در سال 1983

-         پروازAvianca  در مادرید در سال 1983

-         پرواز Air India در اقیانوس آتلانتیک در سال 1985

-         پرواز هواپیمایی ژاپن در توکیو در سال 1985

-         پرواز هواپیمای آفریقای جنوبی در اقیانوس هند در سال 1987

-         پرواز Pan Am در لاکربی در سال 1988

-         پرواز هواپیمایی چین در تایوان در سال 1991

-         پرواز هواپیمایی فیلیپین در Okinawa در سال 1994

-         پرواز OWA در Long Island در سال 1996.

-         پرواز سعودی در دهلی در سال 1996

-         پرواز هواپیمایی کره در Guam در سال 1997

-         پرواز هواپیمایی سنگاپور در تایپه در سال 2000

-         پرواز هواپیمایی چین در Penghu Island در سال 2002

 بوئینگ 747
 
+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 0:24  توسط persian air  | 

بوئینگ ۷۳۷

هواپیمای 737 محصول رقابت بین شركتهای هواپیمایی در زمان خود برای تصاحب سهم بیشتر در بازار فروش

هواپیماست . پیدایش 737 از سال 1964 آغاز شد . در آن زمان بازار هواپیماهای مسافری نزدیك برد برای 2 هواپیما

آماده میشد . دی سی 9 و هواپیمای انگلیسی بی ای سی 111 . با توجه به ورود دی سی 9 به بازار هواپیماهای

ترابری نزدیك برد احتمالاً باعث كاهش فروش 727 میشد . لذا مدیر محافظ كار بویینگ با طراحی هواپیمای جدید برای

رقابت با 2 محصول فوق موافقت كرد . البته به شرطی كه فروش قطعی حد اقل 80 فروند قابل پیش بینی باشد .

با سابقه حاصله از 727، انتخاب 3 موتور برای طرح جدید قابل پیش بینی نبود . ولی با عرضه موتور های قوی تر

استفاده از 2 موتور هم كافی به نظر میرسید. همچنین در رقابت با دی سی 9 آرایش صندلی 6 تایی برگزیده شد كه

باعث اقتصادی تر شدن هواپیما هم میشد . به این ترتیب در حالی كه حتی پیش نمونه طرح جدید هم ساخته نشده

بودند دو مدل 100 و 200 آن عرضه شدند .و قراردادهای قطعی برای فروش شان منعقد شد. اولین پیش نمونه 737 در

سال 1967 برای اولین بار پرواز كرد.

100-737


با انجام 1300 ساعت پرواز ازمایشی با شش فروند پیش نمونه 737 از هر دو مدل اولیه اداره هوانوردی فدرال گواهینامه صلاحیت پروازی را به 737 اعطا كرد. برای اولین بار گواهینامه تقرب خودكار در شرایط نا مساعد جوی ،" كت 2 " را هم برای این هواپیما تایید كرد . هر چند بروز پسای بیش از مقدار محاسبه شده ، اجرای اصلاحاتی را اجباری كرد ولی زمانبندی تحویل دچار تاخیر نشد . و در سال 1968 لوفتهانزا حتی زودتر از خطوط امریكایی هواپیماهایش را تحویل گرفت .

. در ماه مارس 1982 یك فروند 737 مدل 200 با پرواز یكسره از نیویورك تا اتن به مسافت 4965 مایل ركورد پرواز یكسره هواپیماهای تجاری 2 موتوره تا بهبود بخشید.

برای جلب توجه مشتریان بیشتر به تدریج اصلاحاتی در 737 شامل استفاده از موتورهای قئیتر ، استفاده بهینه از فضای درونی و بهبود سیستمهای الكتریكی بود .

737 یكی از اقتصادی ترین و پر فروشترین هواپیماها در رده خود بوده است و اصطلاحاً به " دردانه بویینگ " معروف بوده است . ( Boeing baby)


.........................................................................................

انواع مدلها : 100-737 ( مدل تولیدی اولیه قادر به حمل 107 مسافر)

200-737( مدل كشیده تر از مدل اولیه قادر به حمل 130 مسافر)

ADVANCE 737-200 ( مدل پیشرفته تر 200 با موتور قویتر و برد بیشتر )

سی 200-737 ( مدل سی قابل تغییر به مسافری/ باری)

 

+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 0:18  توسط persian air  | 

برنامه پروازها





+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 0:5  توسط persian air  | 

بوئینگ ۷۲۷

هواپيماي بوئينگ 727 براي مدتي طولاني، محبوبترين هواپيماي مسافربري در دنيا بوده است. براي اولين بار اين هواپيما در دهه 1960 چند سال پيش از خواهر بزرگتر و مشهورتر خود يعني Boeing 747 به پرواز در آمد.

بوئينگ 727

 

بوئينگ 727 همکاري بسيار موفقي با شرکتهاي هواپيمايي در سراسر دنيا داشته است چرا که توانائي فرود آمدن در باندهاي فرودگاهي کوچکتر را داراست و در عين حال مسافتهاي متوسط را مي تواند طي کند. اين توانايي در هواپيماي مدل 727 باعث شده تا شرکتهاي هواپيمايي قادر باشند مسافران و توريستها را از شهرهاي پر جمعيت که فرودگاه هاي کوچکي دارند به مقاصد توريستي در سراسر دنيا جا به جا نمايند.

بوئينگ 727

يکي از دلايلي که به اين هواپيما توانايي فرود آمدن در باندهاي فرودگاهي کوچکتر را مي دهد طراحي منحصر به فرد بالهاي آن است. مدل 727 مي تواند سطح بالهاي خود را با باز کردن باله هاي کوچک پشتي تا دو برابر افزايش دهد و به اين ترتيب با ثبات و پايداري قابل توجهي در سرعتهاي پايين پرواز نمايد. در عين حال 3 موتور قدرتمند اين هواپيما، امکان برخاست سريع از روي باند را به اين مدل مي دهد.

حتي زماني که مدل 747 در دهه 1970 وارد بازار شد، شرکتهاي هواپيمايي بين المللي هنوز خواستار 727 بودند. دليل ديگر محبوبيت مدل 727 اين بود که اين هواپيما مي تواند محدوده متنوعي از پروازها با مسافتهاي مختلف را پوشش دهد. براي مثال پروازهاي اروپا، آفريقا، آسيا، استراليا، آمريکاي شمالي، جزاير کاريسبي، آمريکاي مرکزي و آمريکاي جنوبي را مي توان نام برد.

Boeing 727 حتي براي شرکتهاي باربري هوايي و چارتري نيز محبوبيت داشت. شرکت Federal Express با استفاده از 727 در سال 1975 در واقع آغازگر بهره برداري از اين مدل در صنعت Cargo بود. شرکتهاي هواپيمايي ديگر نيز نظير Carnival Cruiselines از اين هواپيما براي جابه جايي مسافران و باربري هوايي استفاده نموده اند.

بوئينگ 727

هواپيما Boeing 727 به حدي محبوبيت پيدا کرد که گاهي از آن به عنوان DC-3 عصر هواپيمايي ياد مي شود، به اين معني که 727 هواپيمايي قابل اعتماد و تطبيق پذير و همه کاره بود که اصلي ترين بخش ناوگان بسياري از شرکتهاي هواپيمايي را تشکيل ميداد.

در پايان قرن بيستم، هواپيماي Boeing727 هنوز بخش قابل توجهي از ناوگان هوايي بسياري از شرکتهاي هواپيمايي آمريکايي را به خود اختصاص داده بود. ولي وقايع گوناگوني اين محبوبيت را به تدريج کم رنگ تر کرد. شايد وضعيت اقتصادي پس از حوادث 11 سپتامبر را بتوان يکي از مهمترين اين وقايع نام برد که بيش از همه بر صنعت هواپيمايي ايالات متحده تاثير گذار بود. بيشتر شرکتها به سراغ هواپيماهاي دوموتوره مي رفتند تا بتوانند از اين طريق در مصرف سوخت صرفه جويي کرده و هزينه هاي خود را کاهش دهند.

بوئينگ 727

از طرف ديگر 727 يکي از آخرين مدلهايي بود که خدمه آن را 3 نفر تشکيل مي دادند که يکي از آنها مهندس پرواز است ، در حالي که در مدلهاي جديدتر وظايف اين عضو گروه پروازي به عهده سيستم کامپيوتر مي باشد.

با وجود افزايش قيمت سوخت ، استقبال کمتر مردم از سفرهاي هوايي و هزينه هاي نگهداري و تعمير هواپيماهاي شرکت هواپيمايي Delta آخرين شرکتي بود که در سال 2003 اين مدل را از ناوگان هوايي خود خارج نمود.

البته در حال حاضر 727 هنوز در شرکتهاي هواپيمايي تازه کار و کوچکتر و شرکتهاي باربري و چارتر مورد استفاده قرار ميگيرد و به تازگي به عنوان وسيله شخصي و خصوصي در امر حمل و نقل و جا به جايي مطرح شدهاست. شرکتهاي اصلي که تا کنون از اين مدل استفاده کرده اند عبارتند از:

include Delta Airlines, Mexicana, Air France, American, Eastern Airlines, Viasa, Pan Am, Air Canada, Dominicana, Iberia, Avianca, Aerolineas Argentinas, British Airways, Lufthansa, ANA, Australian Airlines, Copa, Fed Ex and, among Charter Airlines, Carnival Airlines and Hapag Lloyd در عين حال همه روزه USPS (سرويس پست ايالات متحده) از اين مدل براي حمل محموله هاي پستي هوايي از شهري به شهر ديگر استفاده مي نمايد.

رکورد فروش مدل 727 به عنوان بيشترين مدل فروخته شده در تاريخ هواپيمايي در سالهاي آغازين دهه 1990 توسط مدل 737 شکسته شد.

در 18 ژوئن 2003، يک فروند 727 که پيش از آن بوسيله American مورد استفاده قرار مي گرفت از فرودگاه بين المللي Luanda در آنگولا به سرقت رفت، و به عقيده مسئولان اطلاعاتي ايالات متحده اين هواپيما در حال حاضر در دست تروريستها و يا قاچاقچيان مواد مخدر قرار دارد.

 

+ نوشته شده در  جمعه 1388/05/02ساعت 0:2  توسط persian air  | 

بوئینگ ۷۱۷
 مدل 717 کوچکترین هواپیمای مسافربری دو موتوره شرکت هواپیما سازی بوئینگ است. این هواپیما از سال 1999 به عنوان تازه ترین مدل مسافربری وارد ناوگان هوایی شرکتهای مختلف هواپیمایی گردید. مدل 717 در واقع همان MD-95 است که با ایجاد تغییرات جزئی و تغییر نام از MD-95 به 717 به بازار ارائه گردیده است.
مدل MD-95 نیز از لحاظ ساختاری شبیه Douglas DC-9 است که اولین پرواز خود را در سال 1965 میلادی انجام داد.
طی 3 دهه پایانی قرن بیستم، شرکتهای هواپیما سازی سالهای سخت و پر مخاطره ای را پشت سر گذاردند.

شرکت Douglas که در آن زمان مطرح ترین شرکت هواپیما سازی بود در فروش مدل DC-8 با رکود مواجه شده بود و از سوی دیگر مدل 737 شرکت بوئینگ به عنوان رقیب جدید مدل DC-9 به بازار عرضه شده بود. بنابراین سرمایه گذاری برای طراحی و ساخت مدل 3 موتوره شرکت Douglas تحت عنوان DC-10 غیر منطقی به نظر میرسید و در سال 1967 شرکت Douglas با شرکت McDonnell که از شرکتهای مطرح در ساخت هواپیماهای نظامی است، ادغام شدند.
پس از ادغام این دو شرکت، تولید مدل DC-8 در سال 1972 متوقف گردید و تنها مدل مطرح که از فروش خوبی در بازار برخوردار بود DC-9 بود که تا سال 1982 که این مدل به MD-80 تغییر نام داد. تاکنون حدود 1000 فروند از این مدل تولید و به بازار عرضه گردیده است.

بیش از 1100 فروند MD-80 در سالهای دهه 1980 و اوایل دهه 1990 تحویل شرکت های مختلف هواپیمایی گردید، ولی مدل بعدی یعنی MD-90 از استقبال و فروش قابل توجهی برخوردار نبود و تنها 117 فروند از این مدل تولید و ارائه گردید.
MD-95 در سال 1991 تحت عنوان MD-87-705 به بازار معرفی شد.
MD-95 از نظر ظاهری و تجهیزات داخلی بسیار شبیه MD-80 بود.
هواپیمایی Valujet در ایالت متحده سفارش ساخت 50 فروند MD-95 را ارائه نمود.
این سفارش موجب راه اندازی خط تولید مدل MD-95 توسط MDC گردید و این اقدام با توجه به مشکلات اقتصادی MDC و بر پایه سفارش شرکت هواپیمای تازه کاری چون Valujet که تنها 2 سال از فعالیت آن میگذشت، بسیار خوش بینانه به نظر میرسید.

در ماه دسامبر سال 1996 شرکت هواپیماسازی Boeing پیشنهاد 13 میلیارد دلاری را به شرکت McDonnell Douglas ارائه نمود و از آن پس تنها مدل تولید شده در MDC مدل MD-95 بود که بعدا به Boeing 717 تغییر نام داد.
شرکت Boeing نیز موفقیت چشمگیری در فروش مدل 717 نداشت و حتی در مورد سفارش 50 فروند شرکت هواپیمایی Valujetنیز تردید هایی وجود داشت.
با این وجود، شرکت valujet که امروز با عنوان AirTran شناخته میشود در حال حاضر 70 فروند از هواپیماهای DC-9 شامل 53 فروند 717 در ناوگان هوایی این شرکت فعال هستند.

شرکت Boeing سفارشهای دیگری نیز برای ساخت 717 دریافت نمود که مهمترین آن سفارش 50 فروندی شرکت هواپیمایی TWA بود.
ویژگیهای منحصر به فرد و استقبال مسافران از 717 باعث شد شرکتهای هواپیمایی سفارشات بیشتری را برای ساخت این مدل ارائه نمایند. شرکت هواپیمایی محلی استرالیا Impluse را میتوان یکی از این شرکتها دانست. این شرکت در سال 2000 میلادی سفارش 5 فروند 717 را به شرکت Boeing ارائه نمود. در سال 2001 شرکت Implus به همراه هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی به شرکت Qantas واگذار گردید و این هواپیماهای 717 اکنون در ناوگان شرکت Qantas فعال هستند.

این هواپیما 717 در مقایسه با دیگر هواپیماهای مسافربری کوچک،مانند BAE-146 سریعتر است و هزینه های پروازی پایین تری دارد .هزینه تعمیر و نگهداری این مدل بسیار پایین است. بازدید های ادواری این مدل تنها 3 روز زمان نیاز دارد و پس از هر 4500 ساعت پروازی، نیاز به یک دوره بازدید وجود دارد.
برای مثال برای بازرسی و بازدید ادواری مدل DC-9 21 روز زمان مورد نیاز است.
موتور این مدل Rolls Royce BR715 است و تعویض یا تعمیر تمامی اجزاء این موتور بیش از یک ساعت زمان نیاز ندارد.

میانگین هزینه های پروازی 717 در مقایسه با Airbus A318، 10 درصد پایین تر است.
پس از فروش 19 فروند 717 در سال 2000 و 6 فروند در سال 2001، در سال 2002 شرکت Boeing سفارش ساخت 32 فروند 717 دریافت نمود.                                                 
 
 
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/05/01ساعت 23:53  توسط persian air  | 

بوئینگ 707



در سال 1952 میلادی هواپیماهای مسافربری از نظر تجهیزات و بگارگیری سیستمهای جدید در اوج بودند . که همگی مجهز به موتورهای بسیار بزرگ پیستونی بودند که به حداکثر سرعت و قابلیت حمل مسافر رسیده بودند . شرکتهای هوایی خواهان هواپیماهای بزرگتری بودند که با سرعت بیشتری پرواز کند.هواپیماهای موتور پیستونی نمی توانستند سریعتر پرواز کنند.سرعت زاویه ای در انتهای ملخها محدودیت سرعت ایجاد می کرد .زیرا در سرعت های بالا سرعت نوک ملخها از سرعت صوت گذشته و باعث لرزش و در نتیجه کند شدن آنها می شد . موتور جت که چند سالی از اختراعش گذشته بود پیشرفت قابل توجهی کرده بود و در هواپیماهای بمب افکن بی- پنجاه و دو , بی-چهل و هفت نیز استفاده شده بودند اکنون فرصت خوب بود تا از این موتورها در هواپیماهای مسافربری
استفاده شود .البته اولین هوایمای مسافربری جت را انگلیسیها ساختند که بخاطر وارد آمدن فشارهای در حین پرواز به گوشه قاب پنجره ها بدنه هواپیما از هم از هم متلاشی می شد . سه فروند از هواپیماهای جت مسافربری انگلیسی که کامت نام داشت سقوط کرده و باعث زمین گیر شدن این هواپیما شد . بوئینگ با پندی که عدم موفقیت انگلیسها گرفته بود.اولین هواپیمای جت مسافربری خود را طراحی کرد .هواپیمای بمب افکن بی- پنجاه و دو که فاقد پنجره بود .بدنه محکمی داشت که می توانست هر نوع فشاری را تحمل کند . اما بدنه و سازه هواپیمای مسافربری که باید پنجره های متعددی داشته باشد تا نور و روشنایی به داخل آن بتابد کاملآ با هواپیمای بمب افکن متفاوت بود.
در هر صورت بوئینگ اولین هواپیمای مسافربری خود تحت عنوان 80-367 طراحی کرد که بعدها به نام 707 از نوع 100 (100-707) تغییر یافته و برای اولین بار در سال 1954 به پرواز در آمد اولین فروند آن در سال 1958 تحویل شرکت هواپیمایی پان امریکن شد که اولین پرواز بازرگانی را از فراز اقیانوس اطلس شمالی انجام داد . هواپیماهای707 اولین هواپیمای جت مسافربری دور برد بود . با وارد شدن این هواپیما به خطوط هوایی بساری از مسیرهای پروازی که غیر ممکن بودند امکان پذیر شده و فاصله زمانی بین شهرها نیز کوتاهتر شد . دیگر از آن سر و صدای ملخها خبری نبود.سرعت زیاد و گنجایش قابل توجه مخازن سوخت باعث می شدند تا هواپیما بدون اینکه احتیاجی به توقفهای سوخت گیری داشته باشند مسافتهای طولانی چون عرض اقیانوس را بدون مشکل طی کنند .این هواپیماها که اولین هواپیمای جت مسافربری ساخت کارخانه بوئینگ می باشد.فصل جدیدی را در حمل و نقل هوایی باز نمود .این هواپیما مجهز به 4 دستگاه موتور جت ساخت کارخانه پرات-اند ویستنی بود که برای اولین بار موتورهای جت بازرگانی و یا غیر نظامی تولید می کرد.همچنین ورود این نوع هواپیماها آموزش خلبانی را نیز متحول کرد .خلبانانی که طی سالهای طولانی چندین هزار ساعت با هواپیمای موتور پیستونی پرواز کرده بودند .اکنون باید پرواز با هواپیمایی را که خیلی سریعتر پرواز می کردند می آموختند .در اوایل ورود هواپیماهای جت به خطوط هوایی سوانح هوای متعددی رخ دادند که همگی آنها ناشی از همین تغییرات بود.
به زودی سایر سازندگان هواپیما نیز به رقابت با بوئینگ بر خواسته و هواپیماهایی نظیر 707 ساختند. با به وجود آمدن رقابت این هواپیما نیز پیشرف قابل توجه ای کرد.نوع نظامی آن که 717 نام داشت و به عنوان هواپیمای سوخت رسان پرواز می کرد نیز ساخته شد . با وجود تغییراتی که به مرور زمان در موتورهای 707 داده می شد این موتورها مصرف سوخت بسار بالایی داشتند از طرف دیگر بخاطر طراحی خاص هواپیما امکان پیشرفت وجود نداشت .زیرا اگر مهندسان بوئینگ می خواستند امکانات بیشتری را در هواپیما جای بدهند باید تغییرات عمده ای در طراحی آن می دادند.اکنون نوبت آن رسیده بود تا هواپیماهای دیگری ساخته تا احتیاج شرکتهای هوایی را که خواهان جابه جایی مسافر با حداقل هزینه بودند بر آورده گردد . به همین دلیل آخرین 707 در سال 1979 ساخته و تحویل گردید .شایان ذکر است که یک نوع کوتاهتر آن نیز که 720 خوانده می شودبه تعداد محدودی تولید شد .از 707 به عنوان رادار پرنده(آواکس)نیز استفاده می شود. نوع رادار پرنده که تا اواسط دهه 1980 به تعداد خیلی محدود تولید شد مجهز به موتورهای بزرگ و کم مصرف و کم صداتر می باشد.
هواپیماهای 707 دارا مشخصات کلی به شرح زیر می باشند.
طول هواپیما :04/44 متر
فاطله دو نوک بال :9/39 متر
حداکثر برد :4949 کیلومتر
حداکثر وزن به هنگام بلند شدن 151454 کیلوگرم
گنجایش محل مسافر 179 نفر
تعداد خدمه پروازی :2 نفر خلبان و 1 نفر مهندس پرواز
بسیاری از شرکتهای هوایی با در دسترس بودن فن آوری لازم تغییراتی را روی 707 انجام داده و هزینه عملیاتی آنرا کاهش داده اند.واین تغییرات شامل تعویض موتورها ، آلات دقیق ناو بری و پروازی می باشند .برخی دیگر از شرکتها نیز با نصب کیتهای مخصوص ومصرف سوخت و همچنین صدای موتورها را کاهش داده اند که در این صورت 707 را مناسب حمل بار می نماید .در مجموع 1009 فروند از انواع مختلف 707 ساخته شده است که 120 فروند از انواع غیر نظامی در شرکتهای هوایی پرواز می کنند که اکثر آنها تغییرات فن آوری جدید را دریافت کرده اند .
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/05/01ساعت 23:35  توسط persian air  | 

برنامه پروازهای فرودگاه مهرآباد online

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/05/01ساعت 23:31  توسط persian air  | 

برنامه پروازهای فرودگاه مشهد

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/05/01ساعت 1:4  توسط persian air  | 

برنامه پروازهای فرودگاه امام خمینی

پروازهای ورودی

کلیک کنید

 

پروازهای خروجی

کلیک کنید

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/05/01ساعت 0:51  توسط persian air  |